Novinky Odborné články 21.5.2020

Umelá inteligencia v maloobchode nie je žiadne sci-fi, pomôžeme vám s jej nasadením (časť 1 – Začíname)

S implementáciou umelej inteligencie (AI) vo vašom biznise sa netreba unáhliť. Práve preto sme pre vás pripravili návod na praktické využitie AI v podpore predaja a marketingu, ktorý vám ukáže ako, kedy a s čím by ste mali začať a ako sa nepopáliť pri jej nasadzovaní.

Umelá inteligencia už nie je len trendy buzzword. Dnes ju nájdeme doslova v každom odvetví, využíva sa v priemysle, zdravotníctve či vo výrobe a riešenia založené na AI čoraz viac prenikajú aj do obchodu, predaja a marketingu.

Asi ste už počuli o AI v retaile a možno vám ju nejaká digitálna agentúra ponúkala ako jedinečné riešenie, ktoré zvýši vaše predaje o 250% a zákazníci sa k vám budú hrnúť ako osy na kofolu.

Ešte predtým, než sa do toho pustíte, zastavte a nadýchnite sa. Práve pre vás sme pripravili sériu blogov, v ktorých si krok po kroku povieme, ako vlastne AI v maloobchode funguje a čo všetko budete potrebovať na jej úspešné zavedenie.

V blogoch sa dozviete:

  • Že vďaka umelej inteligencii dokonale spoznáte vašich zákazníkov a ich nákupné správanie
  • Ako AI funguje v marketingu a obchode
  • Čo si treba rozmyslieť ešte predtým, než sa do AI projektu pustíte
  • Aké sú predpoklady úspešného nasadenia AI
  • Akých ľudí budete potrebovať do tímu
  • Na čo si dať pozor

Najskôr to najdôležitejšie: ako môže AI zmeniť váš biznis

Maloobchod je jedno z najkonkurenčnejších odvetví a každý mesiac sa na trhu objavia desiatky nových e-shopov. Podľa portálu Startitup ich máme na Slovensku takmer 13 000 a Slováci milujú nakupovanie online stále viac a viac. Svedčí o tom medziročný nárast predaja na e-shopoch o 20 %, čo znamená obrat za rok 2019 v rekordnej hodnote 1,36 miliardy eur.

V tak konkurenčnom prostredí sa potrebujete odlíšiť, inovovať, získať náskok a zároveň si zachovať priazeň verných zákazníkov.

Vďaka AI môžete vašich zákazníkov obohatiť individualizovanou a personalizovanou skúsenosťou. AI zabezpečí, aby vaši zamestnanci zákazníkom poskytovali diferencované skúsenosti a radikálne zlepší vašu znalosť o zákazníkoch. Vy i vaši zamestnanci budete viac rozumieť ich potrebám a nákupnému správaniu.

AI optimalizuje maloobchodný dodávateľský reťazec a dokáže meniť maloobchodné produkty a služby tak, aby ste zákazníkom doručili novú hodnotu. Do maloobchodného predaja prináša dosiaľ nevídané biznisové procesy s dôrazom na úsporu investícií do pracovnej sily a nákupu tovarov.

AI vám umožní transformovať spôsob, ako u vás zákazníci nakupujú a pomocou automatizovaných postupov im pomôžete podniknúť ďalší najlepší krok.

Budete môcť analyzovať správanie a emócie zákazníkov a automaticky im budete dodávať na mieru šité ponuky produktov a služieb. Nebudete ich teda zahlcovať ponukami na niečo, čo nepotrebujú.

AI vašim zákazníkom poskytne osobného digitálneho asistenta, ktorý im pomôže s nasmerovaním  rozhodovania o nákupe výrazne skracuje konverzný cyklus (návšteva stránky → browsovanie v ponuke → nákup).

Prelom v prístupe k zákazníkom

Umelá inteligencia totálne zmení váš pohľad na to, ako vaši zákazníci vnímajú výber tovaru a jeho nákup. Pomôže vám lepšie pochopiť, ako sa správajú počas browsovania na vašom webe či vo vašej kamennej prevádzke a dokáže okamžite analyzovať ich preferencie a kroky, ktoré urobia.

Následne viete tvoriť heatmapy (viac o heatmapách a ako fungujú sa dočítate napríklad TU) založené na správaní zákazníkov v obchode, aby ste porozumeli, ktoré rozloženie obchodu vedie k zvýšeniu konverzných pomerov a predaja.

Budete presne vedieť, aké majú zákazníci konkrétne problémy s produktom alebo službou a automaticky na to upozorníte vašich zamestnancov. 

Ak máte kamennú prevádzku, viete dokonca optimalizovať priestor pre regály a police a zabezpečíte, aby bol tovar vždy označený presnou cenou či zľavou.

Optimalizujte váš maloobchodný reťazec

AI na dobré fungovanie potrebuje dáta. Veľa dát. Viac si o nich povieme nabudúce. Teraz je dôležité hlavne zistiť, či ste mysleli dopredu a snažili ste sa vždy vedieť o svojich zákazníkoch viac než oni sami o sebe (samozrejme, len v rámci povolených pravidiel a dodržiavaní smerníc o osobných údajoch).

AI vám totiž dokáže vytvoriť presnejšie dopytové prognózy a cenové informácie založené na automaticky zbieraných verejných a zákazníckych údajoch.

AI taktiež automatizuje procesy dopĺňania zásob a pomôže vám optimalizovať riadenie zásob. Získate tak presný prehľad o tom, čoho máte na sklade málo, čo by ste mali objednať a čo sa, naopak, predáva slabo a zaberá vám zbytočne veľa miesta.

Rovnako môžete optimalizovať doručenia objednávok, vďaka čomu znížite náklady na dopravu objednávky od vás k zákazníkovi. Dosiahnete to vďaka presnejšej lokalizácii zákazníka, AI dokonca dokáže predpokladať jeho pohyb a pravdepodobný výskyt v konkrétnom čase. Môžete teda časovo i finančne efektívnejšie plánovať distribúciu tovarov.

AI prináša vašim zákazníkom unikátny zážitok z nákupu

AI vám v obrovskej konkurencii zaručí značnú výhodu – identifikujete preferencie zákazníka z viacerých zdrojov a porovnávate ich s najrelevantnejším zdrojom zásob a umožníte zákazníkom testovať, skúšať a prispôsobovať produkty priamo v predajni. Vďaka tomu vaši zákazníci získajú neopakovateľný zážitok z nákupu a vaša retencia raketovo vystrelí.

Dokážete agregovať a analyzovať náklady na obsluhu zákazníka a jeho správanie, ktoré v priebehu nákupu zachytíte. Následne viete podľa potreby nastaviť a postupne detailne vylaďovať zákaznícku nákupnú cestu.

Ak ste nielen distribútorom, ale aj výrobcom, vďaka prepojenosti informačných systémov v reálnom čase bude mať zákazník možnosť zasahovať do výrobných procesov a konfigurovať vaše budúce výrobky presne podľa svojich predstáv.

Teraz už poznáte výhody, ktoré môžete vďaka rozumnej a premyslenej aplikácii AI vo vašom biznise získať.

V ďalšej časti blogu si povieme viac o plánovaní strategických cieľov, rôznych typoch AI analytík, dátach, ktoré sú pre AI nesmierne dôležité, potrebnej infraštruktúre a tiež o pracovných profiloch ľudí, ktorých budete na úspešné zavedenie AI potrebovať.

Pavol Kubán, CEO SCR technologies
scr@scr.sk
Ak sa vám blog páčil, zdieľajte ho ďalej. Viac užitočných blogov pre developerov nájdete na https://www.scrtechnologies.sk/blog/
Sledujte SCR technologies na Facebooku, LinkedInInstagrame

 

Komentovať

Ďalšie Aktuality

Zástupcovia ITAS na konferencii Jarná ITAPA 2024

Čítaj viac

Novým členom ITAS sa stala spoločnosť Legal Tech Factory Europe

Čítaj viac

Samit DIGITALEUROPE v Budapešti: Digitálna konkurencieschopnosť EÚ nesmie byť obmedzovaná reguláciami

Čítaj viac

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies

Používate zastaralý prehliadač. Môžete si ho aktualizovať na tejto stránke.