Novinky Odborné články 21.5.2020

Umelá inteligencia v maloobchode nie je žiadne sci-fi, pomôžeme vám s jej nasadením (časť 1 – Začíname)

S implementáciou umelej inteligencie (AI) vo vašom biznise sa netreba unáhliť. Práve preto sme pre vás pripravili návod na praktické využitie AI v podpore predaja a marketingu, ktorý vám ukáže ako, kedy a s čím by ste mali začať a ako sa nepopáliť pri jej nasadzovaní.

Umelá inteligencia už nie je len trendy buzzword. Dnes ju nájdeme doslova v každom odvetví, využíva sa v priemysle, zdravotníctve či vo výrobe a riešenia založené na AI čoraz viac prenikajú aj do obchodu, predaja a marketingu.

Asi ste už počuli o AI v retaile a možno vám ju nejaká digitálna agentúra ponúkala ako jedinečné riešenie, ktoré zvýši vaše predaje o 250% a zákazníci sa k vám budú hrnúť ako osy na kofolu.

Ešte predtým, než sa do toho pustíte, zastavte a nadýchnite sa. Práve pre vás sme pripravili sériu blogov, v ktorých si krok po kroku povieme, ako vlastne AI v maloobchode funguje a čo všetko budete potrebovať na jej úspešné zavedenie.

V blogoch sa dozviete:

  • Že vďaka umelej inteligencii dokonale spoznáte vašich zákazníkov a ich nákupné správanie
  • Ako AI funguje v marketingu a obchode
  • Čo si treba rozmyslieť ešte predtým, než sa do AI projektu pustíte
  • Aké sú predpoklady úspešného nasadenia AI
  • Akých ľudí budete potrebovať do tímu
  • Na čo si dať pozor

Najskôr to najdôležitejšie: ako môže AI zmeniť váš biznis

Maloobchod je jedno z najkonkurenčnejších odvetví a každý mesiac sa na trhu objavia desiatky nových e-shopov. Podľa portálu Startitup ich máme na Slovensku takmer 13 000 a Slováci milujú nakupovanie online stále viac a viac. Svedčí o tom medziročný nárast predaja na e-shopoch o 20 %, čo znamená obrat za rok 2019 v rekordnej hodnote 1,36 miliardy eur.

V tak konkurenčnom prostredí sa potrebujete odlíšiť, inovovať, získať náskok a zároveň si zachovať priazeň verných zákazníkov.

Vďaka AI môžete vašich zákazníkov obohatiť individualizovanou a personalizovanou skúsenosťou. AI zabezpečí, aby vaši zamestnanci zákazníkom poskytovali diferencované skúsenosti a radikálne zlepší vašu znalosť o zákazníkoch. Vy i vaši zamestnanci budete viac rozumieť ich potrebám a nákupnému správaniu.

AI optimalizuje maloobchodný dodávateľský reťazec a dokáže meniť maloobchodné produkty a služby tak, aby ste zákazníkom doručili novú hodnotu. Do maloobchodného predaja prináša dosiaľ nevídané biznisové procesy s dôrazom na úsporu investícií do pracovnej sily a nákupu tovarov.

AI vám umožní transformovať spôsob, ako u vás zákazníci nakupujú a pomocou automatizovaných postupov im pomôžete podniknúť ďalší najlepší krok.

Budete môcť analyzovať správanie a emócie zákazníkov a automaticky im budete dodávať na mieru šité ponuky produktov a služieb. Nebudete ich teda zahlcovať ponukami na niečo, čo nepotrebujú.

AI vašim zákazníkom poskytne osobného digitálneho asistenta, ktorý im pomôže s nasmerovaním  rozhodovania o nákupe výrazne skracuje konverzný cyklus (návšteva stránky → browsovanie v ponuke → nákup).

Prelom v prístupe k zákazníkom

Umelá inteligencia totálne zmení váš pohľad na to, ako vaši zákazníci vnímajú výber tovaru a jeho nákup. Pomôže vám lepšie pochopiť, ako sa správajú počas browsovania na vašom webe či vo vašej kamennej prevádzke a dokáže okamžite analyzovať ich preferencie a kroky, ktoré urobia.

Následne viete tvoriť heatmapy (viac o heatmapách a ako fungujú sa dočítate napríklad TU) založené na správaní zákazníkov v obchode, aby ste porozumeli, ktoré rozloženie obchodu vedie k zvýšeniu konverzných pomerov a predaja.

Budete presne vedieť, aké majú zákazníci konkrétne problémy s produktom alebo službou a automaticky na to upozorníte vašich zamestnancov. 

Ak máte kamennú prevádzku, viete dokonca optimalizovať priestor pre regály a police a zabezpečíte, aby bol tovar vždy označený presnou cenou či zľavou.

Optimalizujte váš maloobchodný reťazec

AI na dobré fungovanie potrebuje dáta. Veľa dát. Viac si o nich povieme nabudúce. Teraz je dôležité hlavne zistiť, či ste mysleli dopredu a snažili ste sa vždy vedieť o svojich zákazníkoch viac než oni sami o sebe (samozrejme, len v rámci povolených pravidiel a dodržiavaní smerníc o osobných údajoch).

AI vám totiž dokáže vytvoriť presnejšie dopytové prognózy a cenové informácie založené na automaticky zbieraných verejných a zákazníckych údajoch.

AI taktiež automatizuje procesy dopĺňania zásob a pomôže vám optimalizovať riadenie zásob. Získate tak presný prehľad o tom, čoho máte na sklade málo, čo by ste mali objednať a čo sa, naopak, predáva slabo a zaberá vám zbytočne veľa miesta.

Rovnako môžete optimalizovať doručenia objednávok, vďaka čomu znížite náklady na dopravu objednávky od vás k zákazníkovi. Dosiahnete to vďaka presnejšej lokalizácii zákazníka, AI dokonca dokáže predpokladať jeho pohyb a pravdepodobný výskyt v konkrétnom čase. Môžete teda časovo i finančne efektívnejšie plánovať distribúciu tovarov.

AI prináša vašim zákazníkom unikátny zážitok z nákupu

AI vám v obrovskej konkurencii zaručí značnú výhodu – identifikujete preferencie zákazníka z viacerých zdrojov a porovnávate ich s najrelevantnejším zdrojom zásob a umožníte zákazníkom testovať, skúšať a prispôsobovať produkty priamo v predajni. Vďaka tomu vaši zákazníci získajú neopakovateľný zážitok z nákupu a vaša retencia raketovo vystrelí.

Dokážete agregovať a analyzovať náklady na obsluhu zákazníka a jeho správanie, ktoré v priebehu nákupu zachytíte. Následne viete podľa potreby nastaviť a postupne detailne vylaďovať zákaznícku nákupnú cestu.

Ak ste nielen distribútorom, ale aj výrobcom, vďaka prepojenosti informačných systémov v reálnom čase bude mať zákazník možnosť zasahovať do výrobných procesov a konfigurovať vaše budúce výrobky presne podľa svojich predstáv.

Teraz už poznáte výhody, ktoré môžete vďaka rozumnej a premyslenej aplikácii AI vo vašom biznise získať.

V ďalšej časti blogu si povieme viac o plánovaní strategických cieľov, rôznych typoch AI analytík, dátach, ktoré sú pre AI nesmierne dôležité, potrebnej infraštruktúre a tiež o pracovných profiloch ľudí, ktorých budete na úspešné zavedenie AI potrebovať.

Pavol Kubán, CEO SCR technologies
scr@scr.sk
Ak sa vám blog páčil, zdieľajte ho ďalej. Viac užitočných blogov pre developerov nájdete na https://www.scrtechnologies.sk/blog/
Sledujte SCR technologies na Facebooku, LinkedInInstagrame

 

Komentovať

Ďalšie Aktuality

AKTUALIZOVANÉ 3. 8.: Pripomenkovanie štúdií uskutočniteľnosti k verejným IT projektom

Čítaj viac

Saneca Pharmaceuticals si vybrala na svoju transformáciu IBM Power Systems a SAP HANA

Čítaj viac

T-Systems sa mení na Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia

Čítaj viac

Používate zastaralý prehliadač. Môžete si ho aktualizovať na tejto stránke.