Novinky Tlačové správy a stanoviská 27.1.2025

INEKO zverejnilo aktuálne rebríčky škôl podľa výsledkov žiakov

Zamestnávatelia zdôrazňujú, že optimalizácia siete škôl a zmena v odmeňovaní pedagógov, ktorá bude reflektovať ich výsledky a špecializáciu, sú zásadné pre zvýšenie kvality vzdelávania na Slovensku.

(Text + video: RÚZ) Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) zverejnil aktuálne rebríčky základných a stredných škôl podľa výsledkov žiakov. Zohľadňujú výsledky z celonárodného Testovania 5 a 9, písomných maturít, ďalej mimoriadne výsledky z predmetových olympiád, rôznych súťaží či projektov, ako aj uplatniteľnosť absolventov na trhu práce. Posudzované boli údaje za ostatné štyri školské roky. Zamestnávatelia združení v Republikovej únii zamestnávateľov (RÚZ), spoločne s Asociáciou strojárskeho a elektrotechnického priemyslu (ASEP) a IT Asociáciou Slovenska (ITAS) projekt INEKO aktívne podporujú. Zamestnávatelia opakovane zdôrazňujú, že príprava žiakov v súlade s potrebami trhu práce je pre zamestnávateľský sektor kľúčová. Výsledky medzinárodných porovnaní a analýz podľa nich dlhodobo jasne potvrdzujú, že vo viacerých oblastiach slovenského školstva je realizácia zmien skutočne nevyhnutná. Zamestnávatelia navrhujú viacero opatrení, ktoré sú pomerne ľahko realizovateľné, no pritom môžu priniesť zásadné zvýšenie kvality vzdelávania na Slovensku.

Foto: Petr Brichta/RÚZ

V aktualizovanom rebríčku základných škôl (ZŠ) podľa dosiahnutých výsledkov žiakov sa na vedúcu pozíciu prepracovala ZŠ na Mudroňovej 83 v Bratislave, ktorá bola pred rokom piata. Druhé miesto dosiahla ZŠ na ulici T.J. Moussona v Michalovciach (v predošlom rebríčku tretia) a prvú trojicu dopĺňa ZŠ na Kollárovej ulici zo Svätého Jura figurujúca minulý rok na druhom mieste. Medzi školy, ktoré si vďaka úspechom svojich žiakov opätovne aj po roku udržiavajú pozíciu v TOP 10, patria okrem vyššie uvedenej trojice ešte aj ZŠ Pri Podlužianke v Leviciach, ZŠ Ďumbierska v Banskej Bystrici a napokon i dve košické ZŠ – na Staničnej a Bernolákovej ulici. „Najvýraznejším pozitívnym skokanom medzi základnými školami sa stala škola v Gemerskom Jablonci z rimavskosobotského okresu, ktorá dokázala zlepšiť svoje hodnotenie o viac ako 1,4 bodu (z 10 bodovej škály),“ vysvetľuje na margo aktuálnych výsledkov rebríčka riaditeľ INEKO, Dušan Zachar.

 

Ten zároveň zdôrazňuje, že je zrejmé, že školy vykazujúce vyšší podiel detí z málo podnetného prostredia to majú už na „štartovacej čiare“ oveľa ťažšie. Preto je podľa neho mimoriadne cenné, že sa medzi školy s veľmi dobrými výsledkami žiakov zaradila so ziskom 6,37 bodu aj ZŠ v Chminianskej Novej Vsi (okres Prešov), kde viac ako štvrtina žiakov pochádza zo sociálne znevýhodneného prostredia. Žiaci tejto školy tak dosiahli najlepšie výsledky spomedzi škôl, v ktorých je relatívne vyšší podiel detí zo znevýhodneného prostredia (vyšší ako 20 %). „Spomedzi uvedených škôl ide zároveň aj o najväčšieho skokana, žiadna iná si nedokázala medziročne viac polepšiť (+0,42 bodu),“ dopĺňa Zachar.

Foto: Petr Brichta/RÚZ

Pri stredných odborných školách (SOŠ) obhájila prvé miesto dlhodobo úspešná Obchodná akadémia na Kukučínovej ulici v Trnave, ktorá medziročne ešte mierne vylepšila svoje bodové ohodnotenie. To sa dostalo tesne nad hranicu 9 bodov, vďaka čomu je evidovaná ako jediná SOŠ na Slovensku s prívlastkom „škola s excelentnými výsledkami žiakov“. „Z ôsmeho na druhé miesto sa v porovnaní s minulým rokom posunula Obchodná akadémia na Veľkej okružnej v Žiline, čím potvrdzuje svoj dlhodobý progres. Ešte pred dvoma rokmi bola na 12. priečke a pred troma dokonca na 50. mieste. Ide o poradie spomedzi vyše 330 SOŠ, pre ktoré sú dostupné potrebné údaje na zostavenie hodnotenia,“ vysvetľuje riaditeľ INEKO, Dušan Zachar. Tretie miesto patrí Súkromnej SOŠ na Ul. 29. augusta v Poprade (minulý rok bola druhá). Medzi stálice v TOP 10 SOŠ-iek patria aj elektrotechnické priemyslovky na Plzenskej v Prešove a Komenského v Košiciach, SPŠ v Dubnici nad Váhom (Obrancov mieru 1) a Súkromná ŠUP filmová na Petzvalovej v Košiciach. Najvýraznejším skokanom, ktorý si v tejto kategórii škôl výraznejšie polepšil, je Obchodná akadémia na Dudovej ulici v Bratislave.

Foto: Petr Brichta/RÚZ

„Medzi gymnáziami sa na prvé miesto výsledkami svojich žiakov a ich uplatnením na trhu práce dostala GAMČA – gymnázium na Grösslingovej ulici v Bratislave, ktoré bolo v minuloročnom rebríčku štvrté,“ pokračuje Zachar. Druhé miesto obhájilo Gymnázium Poštová 9 v Košiciach a tretiu pozíciu Gymnázium Jura Hronca (GJH) na Novohradskej v Bratislave. V top desiatke gymnázií evidujeme aj po roku opäť Školu pre mimoriadne nadané deti (Gymnázium) na Teplickej v Bratislave (vo vlaňajšom rebríčku na prvom mieste), ako aj gymnáziá Jozefa Lettricha v Martine, J.G. Tajovského v Banskej Bystrici a na Varšavskej ceste v Žiline. Zaujímavosťou je, že spomedzi prvých šiestich gymnázií je až päť z Bratislavy. Do top 10 sa na piate miesto prepracovalo Gymnázium Metodova a na šieste 1. súkromné gymnázium v Bratislave na Bajkalskej (obe boli minulý rok v druhej desiatke). Pokiaľ ide o najvýraznejšieho skokana, tým sa stalo Gymnázium Ladislava Dúbravu z Dunajskej Stredy.

Partneri projektu (RÚZ, ASEP, ITAS) na margo prezentovaných výsledkov konštatujú, že kvalitná príprava študentov je pre ich následnú uplatniteľnosť na pracovnom trhu kľúčová. Pravidelné meranie úrovne pripravenosti žiakov je pritom nevyhnutné. Dušan Zachar z inštitútu INEKO v tejto súvislosti konštatuje, že prerušenie Testovania 5, ktoré na základných školách nebude realizované ani v aktuálnom školskom roku považuje za veľkú chybu. „Celoplošné štandardizované merania sú dôležité nielen pre zabezpečenie spätnej väzby pre školy, zriaďovateľov a rodičov, ale sú tiež jedným z predpokladov pre odstraňovanie informačnej nerovnosti a následný možný rast kvality vzdelávania. Opätovne apelujeme na ministra školstva Tomáša Druckera a súčasné vedenie ministerstva, aby čo najskôr obnovili celonárodné merania, či už pôjde o porovnávanie výkonu žiakov cez rozlišovacie (normatívne) testy, tak ako to bolo doposiaľ, alebo aj o posudzovanie miery zvládnutia jednotlivých spôsobilostí cez tzv. kriteriálne testy, a to na začiatku a konci každého vzdelávacieho cyklu, aby sme dokázali merať aj tzv. pridanú hodnotu škôl. Kľúčové je aj to, aby k výsledkom týchto meraní mala prístup aj široká verejnosť, a aby neboli vyhradené len pre vyvolených insider-ov v rezorte.“

Foto: Petr Brichta/RÚZ

Zamestnávatelia, združení v RÚZ v tejto súvislosti zdôrazňujú, že napriek tomu, že rebríček neposudzuje celkovú kvalitu škôl – práve kvalita vzdelávania a prípravy študentov je kľúčovým ukazovateľom, ktorým by sa rodičia a žiaci mali pri výbere základnej či strednej školy riadiť. O tom, že stav v tejto oblasti na Slovensku v praxi dlhodobo nie je ani zďaleka ideálny podľa zamestnávateľov svedčí fakt, že na pracovnom trhu na Slovensku je dlhodobo viac ako 80-tisíc voľných pracovných pozícií, ktoré zamestnávatelia nie sú schopní obsadiť – vyhovujúcich absolventov škôl a kvalifikovaných kandidátov v pozíciách, ktoré firmy potrebujú, totiž skrátka niet. „Žiaci a rodičia budú dôverovať odbornému vzdelávaniu, len ak sa absolventom bude v ďalšom študijnom alebo profesijnom živote dariť a budú úspešní. Zastaralé formy vzdelávania, veľký počet malých škôl s nedostatočným vybavením a zameranie sa na známky namiesto zručností sú, žiaľ, stále prevažujúcou slovenskou realitou,“ zdôrazňuje 1. viceprezident RÚZ, Mário Lelovský. Zároveň dopĺňa, že zásadným problémom našej krajiny je aj neúmerne vysoký počet škôl, čo v praxi častokrát ide na úkor kvality vzdelávania. Považuje za nevyhnutné, aby bol ich počet redukovaný na základe reálnych potrieb trhu práce a výsledkov uplatniteľnosti ich absolventov, ktoré dlhodobo dosahujú. To umožní finančné zdroje efektívne využiť pre perspektívne školy, napríklad na ich vybavenie, zvyšovanie motivácie učiteľov a celkovú podporu kvalitného vzdelávania. Lelovský zároveň zdôrazňuje, že zamestnávatelia, ale aj celá spoločnosť musí zreteľne zadefinovať svoje požiadavky – spoločenskú objednávku na vzdelávací systém, aby zamestnávatelia mali k dispozícii kvalifikovaných absolventov a títo boli v živote úspešní. 

V uplynulých týždňoch bolo na Slovensku nanajvýš aktuálnou témou aj platové odmeňovanie pedagógov. Zamestnávatelia združení v RÚZ v tejto súvislosti zdôrazňujú, že je nevyhnutné dbať na to, aby vyššie platy pedagógov prinášali aj vyššiu kvalitu vzdelávania. „Samozrejme, súhlasíme s tým, aby do školstva išlo viac peňazí, ale zároveň je nevyhnutné, aby sa zásadne zvýšila kvalita vzdelávania. Pre zvyšovanie kvality je kľúčová správna motivácia pedagógov. Preto každoročné navyšovanie platov by nemalo ísť len ich plošnou valorizáciou. Potrebujeme predovšetkým posilniť osobnú motivačnú zložku, ktorá umožní odmeniť pedagógov na základe kvality ich práce a špecializácie, čo by pomohlo doplniť chýbajúcich pedagógov niektorých, predovšetkým technických a prírodovedných, odborov. Táto motivačná zložka by mohla navyše vyriešiť aj nedostatok pedagógov v regiónoch s vyššími životnými nákladmi,“ uzatvára viceprezident RÚZ, Jozef Špirko.

Komentovať

Ďalšie Aktuality

Ako sa dá brániť voči kyberšikane? Riešenia predstavilo dvojdňové podujatie v Košiciach

Čítaj viac

Prichádzajú zmeny v povinnom označovaní elektroniky

Čítaj viac

NESS Slovensko sa mení na NEOXX

Čítaj viac

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies

Používate zastaralý prehliadač. Môžete si ho aktualizovať na tejto stránke.