Digitálna koalícia úspešne zavŕšila trinásty ročník IT Fitness Testu, ktorý dosiahol historický rekord. Testovania digitálnych zručností sa zúčastnili žiaci a učitelia zo Slovenska, Česka, Maďarska, Poľska a Ukrajiny.
(Text + foto: Digitálna koalícia) – Na Slovensku sa do testovania zapojilo 50 000 tisíc žiakov a takmer 2 500 učiteľov, pričom v medzinárodnom porovnaní dosiahli opäť najlepšie výsledky.
„Pozitívne vnímame najmä to, že sa každým rokom potvrdzuje úspešnosť tohto projektu, čo dokazuje rekordný počet takmer 190-tisíc testovaných žiakov vo všetkých krajinách Vyšehradskej štvorky. Úspechom pre Slovensko je, že v testovaní sme získali najvyššie percento úspešnosti študentov spomedzi všetkých testovaných krajín,“ uviedol predseda Digitálnej koalície Mário Lelovský.
Testovanie bolo prístupné v dvoch verziách – pre základné a pre stredné školy – a v šiestich jazykoch, vrátane angličtiny a ukrajinčiny. Tento rok sa testovanie okrem všeobecných IT zručností zameralo aj na overenie schopností pracovať s rôznymi nástrojmi umelej inteligencie. Súčasťou podujatia bolo aj ocenenie učiteľov, tried a škôl, ktoré dosiahli najlepšie výsledky a umiestnili sa v prvej desiatke s najvyšším priemerom.
„Napriek tomu, že na výsledky tohto ročníka mohla vplývať zmena testovanej vzorky, zmena účasti v jednotlivých krajinách či mierne náročnejšie testy s pridaním nových tém, prvenstvo Slovenska v oboch verziách testu považujem za úspech. Testy však zároveň ukázali, že s mládežou treba naďalej pracovať, rozvíjať kognitívne schopnosti, trénovať kritické myslenie a klásť dôraz na čítanie s porozumením, ktoré je kľúčové pre ďalšie celoživotné vzdelávanie,“ zhodnotil Mário Lelovský.
Testovanie digitálnych zručností potvrdilo ich postupne zvyšujúcu sa úroveň u slovenských žiakov. Na slovenských základných školách sa tento rok do testovania digitálnych zručností zapojilo viac ako 11 000 žiakov zo 622 škôl. Bratislavský kraj obhájil svoju vedúcu pozíciu s najlepším výsledkom – úspešnosťou 57,2 %. Slovenskí žiaci zároveň dosiahli najlepšie celkové výsledky spomedzi zúčastnených krajín s priemernou úspešnosťou 52,1 %. V medzinárodnom porovnaní sa na druhom mieste umiestnilo Maďarsko (50,33 %), tretie miesto patrí Českej republike (47,36 %) a štvrté Poľsku (45,11 %). Tento úspech odráža kvalitnú prípravu slovenských žiakov a ich rastúce schopnosti v oblasti digitálnej gramotnosti.
Rovnako úspešní boli aj študenti stredných škôl, ktorých sa testovania zúčastnilo viac ako 39 000 z 594 škôl. Najlepšie výsledky medzi krajmi dosiahol Prešovský kraj s úspešnosťou 50,1 %, čím si opäť obhájil prvenstvo v tejto kategórii. Slovensko aj tentokrát uspelo v medzinárodnom hodnotení, pričom priemerná úspešnosť slovenských stredoškolákov dosiahla 44,52 %. Nasledovala Česká republika (38,81 %), Poľsko (35,83 %) a Maďarsko (34,60 %). Test absolvovalo aj 2 426 učiteľov, ktorí dosiahli priemerný výsledok 54,08 %, čím potvrdili význam digitálnych zručností vo vzdelávaní. Lepšie výsledky stredoškolákov na Slovensku možno pripísať aj plnej vybavenosti žiakov druhých a tretích ročníkov počítačmi na domáce štúdium.
„Na rezorte informatizácie sme presvedčení, že každé dieťa – bez ohľadu na svoj pôvod – by malo mať príležitosť rozvíjať svoj potenciál“, povedal minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Richard Raši. Dodal, že po projekte Digitálny žiak chytá jeho rezort inkluzívny projekt s názvom Sociálne poukazy na internetové pripojenie pre žiakov. „Investovanie do vybavenia študentov digitálnymi zariadeniami je nevyhnutné a prispieva k výraznému zlepšovaniu digitálnych zručností detí, čo dokázalo aj toto testovanie,“ uzavrel Raši.
Otázky IT Fitness Testu každoročne pripravuje tím expertov, ktorí ich zameriavajú na praktické zručnosti, čítanie s porozumením a schopnosť aplikovať získané vedomosti v reálnom živote. Test sleduje aj aktuálne trendy v digitálnej oblasti, pričom výsledky ukazujú výrazné rozdiely medzi jednotlivými kategóriami. Najlepšie si respondenti tradične vedú v oblasti práce s internetom. Naopak, najväčšie rezervy sa prejavujú u žiakov a študentov pri práci s kancelárskymi nástrojmi, štruktúrovanými dátami, tabuľkami a grafmi. Výzvou ostáva aj riešenie komplexnejších úloh, správne vyhodnotenie textu a porozumenie jeho kontextu. Medziročne sa žiaci stredných škôl zhoršili v kategórii Bezpečnosť a počítačové systémy.
„Hoci komplexné medziročné porovnanie nie je možné kvôli meniacej sa skupine respondentov a otázkam, trendy zostávajú nemenné. Potvrdzuje sa potreba pokračovať v podpore rozvoja týchto zručností, a to vo formálnom aj neformálnom vzdelávaní,“ zdôraznil Lelovský.
Odborníci sa zhodujú na dôležitosti rozvoja kritického myslenia a schopnosti vyhodnocovať informácie – posudzovať ich kvalitu, dôveryhodnosť a pravdivosť. Výsledky medzinárodného testovania PISA pritom ukazujú, že slovenskí žiaci v týchto oblastiach zaostávajú. Alarmujúci je najmä pokles v matematických a čitateľských zručnostiach, kde každý tretí študent nedosiahol ani základnú úroveň. V roku 2025 je jednou z tém PISA testovania učenie sa v digitálnom svete, čo potvrdzuje potrebu zamerať sa na rozvoj digitálnych zručností už na základných školách.
Tieto zistenia zdôrazňujú potrebu pokračovania v digitálnej transformácii vzdelávacieho systému na Slovensku. Zlepšenie kvality vzdelávania a investície do rozvoja digitálnych zručností by mohli pomôcť nielen jednotlivcom, ale aj celej spoločnosti. Výsledky testovania môžu vládam poskytnúť cenné údaje potrebné na prijatie opatrení, ktoré zvýšia konkurencieschopnosť mladých ľudí na globálnom trhu práce.
„Pre napredovanie Slovenska je kľúčová schopnosť populácie, najmä mladých ľudí, orientovať sa v online svete, kriticky vyhodnocovať dostupné informácie a nezabúdať pritom na digitálnu bezpečnosť. Výsledky testovania poukazujú na potenciál Slovenska zaradiť sa medzi lídrov v oblasti digitálnych technológií. Medziročné zhoršenie žiakov v kategórii Bezpečnosť však v čase dynamicky sa vyvíjajúcich hrozieb predstavuje výzvu. Pri digitálnych nástrahách všeobecne platí, že je jednoduchšie predchádzať im prevenciou, ako čeliť ich následkom. Aj preto je jednou z našich dlhodobých priorít vzdelávanie verejnosti v tejto oblasti“, uviedol Pavol Holéczy, riaditeľ spoločnosti ESET pre región EMEA.
Jednou zo spoločností, ktorá podporila projekt je Cisco, ktorá uviedla: „ S radosťou podporujeme IT Fitness Test, ktorý zvyšuje digitálnu gramotnosť a zručnosti slovenských žiakov. Rekordná účasť potvrdzuje dôležitosť tejto iniciatívy pre budúcnosť IT sektora. V rámci našich programov, ako je Cisco Networking Academy, sa snažíme rozvíjať nielen technické zručnosti, ale aj vzdelávať o kybernetickej bezpečnosti. Veríme, že tieto iniciatívy pripravujú mladých ľudí na bezpečnú a digitálnu budúcnosť“.