IT Asociácia Slovenska spoločne s Republikovou úniou zamestnávateľov už v januári 2021 na ekonomickom krízovom štábe predstavili funkčné a overené riešenie pre vystavovanie QR kódov a kontrolu vstupu do prevádzok. Štát sa však rozhodol ísť vlastnou cestou a neuspokojivé výsledky jeho snaženia dnes pociťujú všetci.
Bratislava 30. august 2021 – Aplikácia, ktorú predstavitelia zamestnávateľských zväzov v januári 2021 ponúkli vláde, by obsahovala najaktuálnejšie informácie o výsledkoch testovania, očkovaní či prekonaní Covid-19 v podobe anonymizovaného QR kódu. Bola okamžite dostupná, funkčná a naviac otestovaná v ostrej prevádzke v niekoľkých slovenských mestách ako aj v zahraničí.
Pozrite si online tlačovú konferenciu Emila Fitoša (ITAS) a Mária Lelovského (RÚZ/ITAS) na tému oneskoreného spustenia kontrolnej aplikácie OverPass
Integrácia do existujúcej databázy Národného centra zdravotníckych informácií by vďaka dostupným dátam každej prevádzke, ako aj každému občanovi, zabezpečila nastavenie pravidiel vstupu na mieru. Umožnila by teda slobodnejší pohyb a využívanie služieb na základe rýchleho vyhodnotenia všetkých dát, ktoré štát už má k dispozícii.
Štát sa rozhodol našu ponuku ignorovať a vydal sa vlastnou cestou. Ako to dopadlo teraz vidíme všetci.
„Napriek tomu, že aplikáciu podporujúcu otvorenie ekonomiky požadovali zamestnávateľské zväzy a získala podporu aj viacerých vládnych rezortov, štát sa rozhodol našu ponuku ignorovať a vydal sa vlastnou cestou. Ako to dopadlo teraz vidíme všetci,“ konštatuje prvý viceprezident IT Asociácie Slovenska (ITAS) a Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ) Mário Lelovský a dodáva, že aplikácia na identifikáciu zdravotného stavu či kontrolu zaočkovanosti počas pandémie je nevyhnutným predpokladom pre zabezpečenie kontrolovaného pohybu osôb a efektívnu reguláciu podmienok otvárania prevádzok.
Blíži sa september a štát stále nemá poriadne pripravené funkčné riešenie. Na mieste je otázka, či bolo nutné vyvíjať novú aplikáciu úplne od začiatku.
„Detailnú špecifikáciu vrátane rozpočtu sme ministerstvu financií predstavili 5. 2. 2021, autori a dodávatelia aplikácie boli schopní nasadiť ju do celoplošnej prevádzky behom pár týždňov. Dostupné boli dve verzie aplikácie – prvá je určená občanom a druhá prevádzkam či úradom, ktoré by QR kódy kontrolovali. Spolu s testovaním bola ponúknutá ostrá prevádzka od 5. 3.2021. V prípade potreby by sa aplikácia aktualizovala, aby sa jej funkcionalita prispôsobila celoeurópskemu riešeniu, ktoré bolo nasadené v júni 2021. Aká je však realita? Blíži sa september a štát stále nemá poriadne pripravené funkčné riešenie. Na mieste je otázka, či bolo nutné vyvíjať novú aplikáciu úplne od začiatku,“ pýta sa M. Lelovský. Štátne orgány podľa neho ponuku zamestnávateľov odmietli s tým, že aplikácia (resp. aplikácie) si zabezpečia vo vlastných vývojových kapacitách.
Aplikáciu s QR kódom pre občanov nasadila štátna akciovka Slovensko IT až koncom júna, pričom riešenie, ktoré mali implementovať všetky štáty EÚ, malo byť hotové najneskôr k 1. 7. 2021. Občania, ktorí sa v tom čase nachádzali mimo územia SR, boli do poslednej chvíle v neistote, či budú mať v telefónoch aplikáciu s QR kódom, bez ktorého by sa domov nedostali. Naviac, inštalácia aplikácie Green Pass bola spočiatku veľmi komplikovaná a mnohí používatelia mali problém s jej inštalovaním.
Čítacia aplikácia OverPass bola totiž sprístupnená až 20. 8. a len pre operačný systém Android.
„Čítacia aplikácia určená prevádzkam na kontrolu QR kódov nebola k dispozícii vôbec. Už v júli však bolo zverejnené, že prevádzky budú rozdelené do rôznych kategórií podľa Covid automatu a farby regiónu, a nové pravidlá pre prevádzky začali platiť od 16. 8., vrátane požiadavky na používanie čítacej aplikácie, ktorá však v tom čase nebola dostupná,“ hovorí M. Lelovský. Čítacia aplikácia OverPass bola totiž sprístupnená až 20. 8. a len pre operačný systém Android. Majitelia zariadení s operačným systémom iOS ju v obchode s aplikáciami nenájdu ani dnes (t. z. 30. 8.) a nikto nevie, kedy sa v ňom objaví.
„Je zrejmé, že zodpovedné štátne orgány nezabezpečili technologické vybavenie požadované vyhláškou ÚVZ načas (v prípade Android aplikácie) alebo vôbec (iOS aplikácia), a to napriek tomu, že požiadavky a potreba na nasadenie týchto riešení boli známe už mnoho mesiacov vopred. Nemôžeme sa potom čudovať, že medzi ľuďmi a podnikateľmi sa prehlbuje nedôvera voči štátu a jeho schopnosti poradiť si s pandémiou, najmä pokiaľ ide o spracovanie a využitie dostupných dát,“ dodáva M. Lelovský.
Apelujeme na ministerstvo zdravotníctva, aby začalo k informačným a komunikačným technológiám pristupovať adekvátne dobe a aspoň na úrovni okolitých krajín.
„Riadiaci pracovníci na vrcholových úrovniach dnes poznajú hodnotu a dát a je im jasné, že pri svojich manažérskych rozhodnutiach s nimi ako aj s informačnými systémami musia počítať ako s nevyhnutnou súčasťou. Majú byť k dispozícii včas a v primeranej kvalite. Apelujeme na ministerstvo zdravotníctva, aby začalo k informačným a komunikačným technológiám pristupovať adekvátne dobe a aspoň na úrovni okolitých krajín. Od ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie zas očakávame, že bude od iných rezortov dôrazne požadovať profesionalitu a zabezpečovať ju aj za cenu eskalácií na najvyšších úrovniach,“ dopĺňa prezident ITAS Emil Fitoš.