IT Asociácia Slovenska víta nasadenie aplikácie Slovensko v mobile z dielne štátnej akciovky Slovensko IT. Je to však len jeden drobný krok na ceste k tomu, aby sa elektronické služby stali jednoducho dostupné pre všetkých občanov a podnikateľov.
Aplikácia správne reaguje na potrebu štátu komunikovať s občanmi a podnikateľmi prostredníctvom mobilných zariadení, a zároveň umožniť prihlasovanie k štátnym elektronickým službám cez mobilné ID. Vývoj samotnej aplikácie však trval takmer 2 roky. Vzhľadom na fakt, že keď sa tento projekt začal, na slovenskom trhu existovalo niekoľko hotových a dostupných riešení prihlasovania cez mobilné zariadenia, považujeme to za premárnený čas. Sme presvedčení, že vzhľadom na rozsah poskytovaných funkcionalít (mobilné ID a push notifikácie) mohla byť nasadená oveľa skôr.
Funkcionalita aplikácie je v tejto chvíli veľmi oklieštená a zatiaľ slúži na jediný účel: autentifikáciu používateľa, ktorý sa chce dostať k elektronickým službám štátu.
Treba tiež dodať, že funkcionalita aplikácie je v tejto chvíli veľmi oklieštená a zatiaľ slúži na jediný účel: autentifikáciu používateľa, ktorý sa chce dostať k elektronickým službám štátu. Čítačky sa používatelia zbaviť nemôžu, potrebujú ju totiž na prvú registráciu aplikácie, a tiež vtedy, keď chcú autentifikovať nové zariadenie. K tomuto postupu neexistuje alternatíva pre tých, ktorí čítačku doma nemajú.
Ak sa teda budú chcieť prihlasovať prostredníctvom mobilného ID, budú si musieť zaobstarať čítačku. Predstavitelia Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie deklarovali, že občanom, ktorí čítačku nemajú, by pri registrácii ich mobilnej identity mohli asistovať úrady. Je otázne, kedy sa tak stane, a ktorý rezort to bude mať na starosti. Aj preto sa nám skokové zvýšenie používateľov eGovernmentu javí ako nepravdepodobné.
Otázna bude atraktívnosť aplikácie pre podnikateľov, keďže pre väčšinu služieb, kde sa vyžaduje elektronicky podpis, budú naďalej musieť použiť občiansky preukaz a čítačku.
Aplikáciu momentálne nie je možné použiť na autorizáciu – najmä kvôli tomu, že nebol implementovaný takzvaný „podpis klikom“. Pritom toto riešenie je v slovenskej legislatíve už niekoľko rokov. Otázna bude atraktívnosť aplikácie pre podnikateľov, keďže pre väčšinu služieb, kde sa vyžaduje elektronicky podpis, budú naďalej musieť použiť občiansky preukaz a čítačku. Bez možnosti autorizácie úkonov priamo v mobile bude jej použiteľnosť pre podnikateľov a firmy výrazne obmedzená.
V aplikácii nefunguje ani prístup k schránke v mobile, čo považujeme za jednu zo základných funkcií komunikácie so štátom. Prístup k schránke je možný iba prostredníctvom webového prehliadača, pri prístupe do schránky treba ručne prepisovať údaje z aplikácie do prehliadača, alebo naskenovať QR kód z obrazovky počítača.
Zatiaľ nevieme, aké boli celkové náklady, ktoré Slovensko IT a samotné ministerstvo na vývoj aplikácie vynaložili.
Na jednej strane treba oceniť, že štátu sa vo vlastnej réžii podarilo vyvinúť a nasadiť riešenie, ktoré je odpoveďou na postupné zlepšovanie eGovernmentu. Otázna je však finančná efektívnosť vývoja aplikácie, ktorá bola hlavným argumentom, prečo sa na mobilné ID nevyužijú existujúce riešenia, ale celý vývoj bude na pleciach štátnej akciovky Slovensko IT. Zatiaľ nevieme, aké boli celkové náklady, ktoré Slovensko IT a samotné ministerstvo na vývoj aplikácie vynaložili.
Emil Fitoš
prezident IT Asociácie Slovenska
(Zdroj foto: Slovensko IT)